Inloggen | Registreren

Welke lens voor je fototoestel?

Deel op facebook

Bij de aanschaf van een spiegelreflexcamera komt natuurlijk de overweging welke lenzen je daarvoor nodig hebt. De lens is wat mij betreft zelfs zo belangrijk dat ik aanraad om de aanschaf van de camera daar vooral van af te laten hangen! Qua merk neig ik daarom sterk naar Nikon en Canon. Deze hebben een zeer uitgebreide range, waarbij je ook nog kunt kijken naar Sigma en Tamron alternatieven.


Lenzen voor camera's met een kleinere sensor (DX bij Nikon, EF-S bij Canon)

De meest praktische lens: de 18-250 mm van sigma

Geweldige lens waarmee je alles kunt doen. Uitgezoomd heb je een stevige groothoek met behoorlijk wat licht (f3.5). Ingezoomd verlies je wel wat licht (f6.3). Dit wordt gecompenseerd door een Vibratie Reductie/Image stabilizer functies, waardoor je toch vrij lange sluitertijden kunt hanteren. Als je nog niet precies weet wat je gaat fotograferen en hoe, schaf dan deze lens gewoon aan! Bevalt hij niet, dan is hij nog makkelijk te verkopen op marktplaats (maar ik heb nog niemand horen klagen).

Je kunt natuurlijk ook de merkeigen lenzen kopen van Nikon en Canon, maar deze zijn wel een stuk duurder. Het belangrijkste nadeel van de Sigma voor Nikongebruikers is dat het scherpstellen en inzoomen de ander kant op draait dan bij Nikon gebruikelijk is.

Voordelen:

  • Je hoeft geen lenzen te wisselen, deze kan alles.
  • Betaalbaar, als je het vergelijkt met de totale prijs die je betaalt voor losse lenzen met een minder bereik.
  • Redelijke macro.
  • Langere sluitertijden mogelijk door efficiënte stabilisatie

Nadelen:

  • Specifiek voor Sigma is dat deze lens niet zo geschikt is voor video. Met het in en uitzoomen maakt de lens wat geluid en je kunt de Autofocus niet overrulen met handmatig scherpstellen, zoals dat bij Nikon lenzen wel kan.
  • Deze superzooms hebben de neiging om (bij één bepaalde zoomstand) spontaan uit te schuiven als je ze omlaag richt. 
  • Omdat de lens bij inzoomen een wat hoger diafragma getal krijgt, heb je wat minder snel een zachte achtergrond dan bij de dure toplenzen. Desondanks is het resultaat nog heel behoorlijk:

 

Hieronder een uitgebreide review van de Nikon 18-200 lens waarin ook de 'zoom creep' wordt getoond (6:20). Zoom creep komt bij alle superzooms voor, helaas.

 

Andere lenzen heb je uitsluitend nodig voor heel specifieke situaties:

Landschap en interieur: sterke groothoeken: Nikon 10-24 of Canon EF-S 10-22mm Prijs ~ 700 Euro

Beide lenzen zijn niet super lichtsterk (3.5-4.5), maar dat hoeft ook niet persé. Dit soort lenzen gebruik je doorgaans om juist zoveel mogelijk scherp in beeld te krijgen en dan zijn hogere diafragma waardes gewenst. Je kunt met deze lenzen ineens een spectaculair panorama schieten!

Ook handig voor interieurs natuurlijk.

Macro fotografie: 105mm 2.8

Prijs ~ 800 Euro of 85mm 3.5 voor ~ 400 Euro

Nikon:
Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G > 800 Euro
Nikon AF-S DX Micro-Nikkor 85mm f/3.5G (niet geschilkt voor Full frame, maar een stuk goedkoper) > 400 Euro

Canon:
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Zeer goede lens die 'slechts' 600 euro kost en geschikt is voor alle Canon camera's.

Neem bij voorkeur een macrolens met een wat langere brandpuntsafstand. Dan hoef je niet bovenop je onderwerp te zitten. Ik kan me voorstellen dat je toch kiest voor iets minder bereik, dat scheelt de helft van de prijs. Absoluut noodzakelijk als je serieus insekten of bloemen mooi wilt fotograferen. Daarnaast heb ik deze lens standaard naast mijn 18-200 op vakantie, omdat hij 's avonds ook goed functioneert als lichtsterke portretlens.
Bovenstaand voorbeeld is voor Full Frame camera's. je kunt een stuk goedkoper uit zijn met lenzen voor de DX/EF sensors. Voor Nikon is er de "AF-S DX Micro-Nikkor 85mm f/3.5G ED VR", deze kost de helft is net zo goed, maar je moet ietsje dichter op het onderwerp kruipen.

Avond en zonder flits: vaste lenzen ; 50 mm 1.8  

Prijs: 100-200 Euro

Dit zijn zeer betaalbare en lichtsterke lenzen met spectaculaire resultaten voor avondetentjes of concerten. Let wel even goed op dat de Autofocus werkt met je camera. Bovenstaande Canon lens van 100 Euro heeft geen ingebouwde AF motor en is voor de scherpstelling daarom afhankelijk van de motor in je camera. De goedkopere modellen hebben dat niet. De Nikon lens heeft dat wel maar kost ook 200 Euro.

Telelenzen:  Prijs > 1000  Euro

Voor het echte werk kom je heel snel in de zeer dure range.  Er zijn goedkopere lenzen, maar die zijn niet veel beter dan de eerdergenoemde 18-200, waarmee je veel meer mogelijkheden hebt. Er zijn twee redenen om toch een aparte telelens te kopen:

  • Licht. Omdat je bij het inzoomen sneller bewegingsonscherpte krijgt, heb je ook lichtsterkere lenzen nodig. Dan kom je heel snel uit bij de 70-200 2.8 lenzen, zoals hierboven. Je sjouwt je een ongeluk, maar de resultaten zijn er naar! Daarnaast kun je in donkere situaties nog veel langer scherpstellen, omdat er door de lens meer licht binnenvalt. Ook kun je met heel geringe scherptediepte werken waardoor je makkelijk één persoon kunt isoleren van de rest.

  • Bereik. Als je meer bereik wilt, neem dan meteen een 80-400 lens, anders heb je te weinig verschil met de 200. De 300 mm zet relatief weinig extra zoden aan de dijk.

Lenzen voor camera's met een Full Frame Sensor

Alles wat hierboven vermeld is, BEHALVE de 18-200 en de 10-24mm

Een full frame camera heb je voor de kwaliteit, neem er daarom ook fatsoenlijke lenzen bij. Vindt je praktisch belangrijker blijf dan bij de kleinere sensorcamera's. Een ultrazoom zoals de 18-200 (hier de 28-300) komt hier toch net te kort. Punt is dat je een full frame camera bijvoorbeeld hebt vanwege het grotere ISO bereik. Daar schiet je weinig mee op als je vervolgens lenzen neemt waar je dat extra licht weer mee verliest. Bij diafragma 8-11 is er bijna geen verschil tussen welke lens dan ook (echt waar), echter bij een diafragma van 4 leveren dit soort lenzen VEEL betere prestaties. 

Je hebt dus beter lenzen nodig, die onvermijdelijk een minder groot zoombereik hebben. Het is wel onhandig, wil je inzoomen, dam moet je eerst de ene loodzware lens voor de andere verwisselen. Gevolg is dat veel pro's TWEE camera's bij zich hebben, anders duurt het te lang. En zo eindig je dus met een enorme, loodzware fototas die meer kost dan de auto waarmee je hem vervoert...

Een bijkomend voordeel van deze lenzen is dat ze duurzamer zijn gebouwd. Steviger en meer bestand tegen regen, passend bij camera's als de Nikon D800 en de Canon 5D III, die allebei (beperkt) bescherming hebben tegen regen.

Dus wat je dan krijgt:

  • 24-70 2.8 als algemene lens. Beperkt bereik t.o.v. de 18-200 maar lichtsterk, snel en superscherp.

  • 70-200 2.8, zoals hierboven eerder vermeld. Je hebt door de full frame sensor wel minder bereik. Ik neem daarom ook nog wel eens een teleconverter mee. (1.7 maal, verliest niet teveel licht en kwaliteit)
  • 16-35 mm groothoek voor full frame sensors ipv de 10-24 die voor kleinere sensors is. Ideaal voor gebouwen en landschappen.

  • 100/105 mm 2.8 macro, zoals hierboven. DE lens voor kleine product fotografie; sieraden, voedsel, horloges etc.
  • 50 mm 1.8 lens voor donkere omstandigheden.

Sigma en Tamron lenzen

Sigma en tamron hebben een iets minder degelijk imago en daar was ik het tot een jaar geleden mee eens, echter de nieuwe lenzen zijn een stuk beter. De Sigma 18-250 lens is de vakantielens waar ik iets minder kritisch op ben maar tot nu toe overtreft deze lens mijn verwachtingen. Ik ken professionele fotografen die jaren met Sigma en Tamron werken, het is maar net wat je ervaringen zijn. De meningen op internet zijn op dit vlak niet voor niets enorm verdeeld.



berichten


Reageren is niet mogelijk op dit bericht.

Geef je op voor de mailinglijst



PS; je mail adres wordt uitsluitend gebruikt voor fotografieles berichten!

Noregt Visuele Communicatie

Jules Verneweg 21-08
5015 BE Tilburg
Tel: 06 535 606 89
Website Noregt
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)